Een limousine van meer dan 15 jaar oud is een goedkoop, maar luxueus alternatief voor een nieuwe, maar saaie middenklasser.
Een auto van de zaak klinkt voordelig, maar is het niet altijd. Zeker niet nu de bijtellingsregels zijn aangescherpt en steeds meer auto’s onder het hoge tarief van 25 procent vallen. Dat betekent dat je elk jaar 25 procent van de nieuwwaarde bij je bruto-inkomen moet optellen, waarover dan inkomstenbelasting (box 1) wordt geheven.
Marktwaarde
Voor een oude auto, dat wil zeggen een auto die meer dan 15 jaar oud is, is de bijtelling nog hoger: 35 procent. Alleen gaat het hier niet, zoals bij nieuwere auto’s, om een percentage van de nieuwwaarde, maar van de marktwaarde. En die is altijd veel lager. Vooral auto’s aan de bovenkant van de markt dalen snel in waarde. Voor een paar duizend euro koop je een Audi A6, een Jaguar XJ of een Range Rover.
De keerzijde is dat zulke auto’s relatief hoge kosten hebben. Ze verbruiken veel brandstof, de garage en onderdelen zijn duur, je betaalt vanwege het hoge gewicht veel wegenbelasting en ook de verzekeringspremies zijn hoog. Maar als je de auto ‘op de zaak’ zet, heb je natuurlijk minder last van de hoge kosten.
Ford Focus versus Jaguar uit 2000
Even een voorbeeld. Een nieuwe Ford Focus met een 1.5-liter motor kost 28.000 euro. Met 25 procent bijtelling betaal je, als je in de hoogste belastingschijf zit met je inkomen, zo’n 3.500 euro aan extra belasting. De auto zelf is goedkoop in het onderhoud, maar duur in de afschrijving.
Dan een Jaguar uit 2000. Een goed onderhouden model heb je voor 5.000 euro. De bijtelling bedraagt 35 procent ofwel 1.750 euro. Daarvan betaal je 52 procent ofwel 900 euro. Dat is een kwart van wat een Ford Focus je aan belasting kost. De afschrijving is nagenoeg nihil: sterker, misschien wordt dit type ooit een klassieker en stijgt hij ooit in waarde.
Een Jaguar is natuurlijk wel veel duurder in het gebruik, maar zoals gezegd zijn dit bedrijfskosten, dus je betaalt maar de helft zelf.
Volgens een berekening op www.berekenhet.nl is de nieuwe Ford per jaar bijna twee keer zo duur als de oude Jaguar. Uitgaande van jaarlijks 20.000 zakelijke kilometers en een verbruik van 1 op 9 voor de Jaguar en 1 op 15 voor de Ford kost de Jaguar je uiteindelijk 5.000 euro per jaar. Aan de gloednieuwe Ford ben je bijna 9.000 euro per jaar kwijt. Voor relatief weinig geld koop je dus een grote en comfortabele limousine.
Paul van der Kwast is onafhankelijk financieel planner en verdient geen geld aan de verkoop van financiële producten. Voor Z24 volgt hij de fiscale ontwikkelingen op de voet.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl